Średnia luka płacowa w Unii – według danych na 2020 r. – wynosi ok. 13 %. Źródło problemu jest dobrze znane: brak przejrzystości w ustalaniu płac, brak wspólnych kryteriów oceny pracy o równej wartości, a także trudności w udowodnieniu nierównego traktowania.

Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2023/970 z 10 maja 2023 r. w sprawie wzmocnienia stosowania zasady równości wynagrodzeń dla mężczyzn i kobiet za taką samą pracę lub pracę o takiej samej wartości za pośrednictwem mechanizmów przejrzystości wynagrodzeń oraz mechanizmów egzekwowania ma ten problem rozwiązać w sposób systemowy.

Dyrektywa i jej wdrożenie w Polsce

Dyrektywa (UE) 2023/970 dotyczy zarówno sektora prywatnego, jak i publicznego, ma zastosowanie do wszystkich pracowników, a także do osób starających się o zatrudnienie. Zobowiązuje pracodawców do zapewnienia przejrzystości w zakresie zasad ustalania płac oraz praw pracowników do informacji, a także wprowadza obowiązki raportowania w zakresie luki płacowej między pracownikami płci żeńskiej i męskiej.

Państwa członkowskie mają czas na pełne wdrożenie przepisów dyrektywy do 7 czerwca 2026 r., ale część regulacji już trafiła do polskiego Kodeksu pracy. Nowelizacja z 4 czerwca 2025 r. (która wchodzi w życie 24 grudnia 2025 r.) wprowadza pierwsze elementy dyrektywy – jawność wynagrodzeń na etapie rekrutacji.

Nowe obowiązki pracodawców – krok po kroku

  1. Obowiązki informacyjne – przejrzystość już na etapie rekrutacji
 

Od 24 grudnia 2025 r. każdy pracodawca w Polsce, przy ogłoszeniu o pracę lub najpóźniej przed rozmową kwalifikacyjną lub przed podpisaniem umowy, będzie musiał poinformować kandydata o proponowanym wynagrodzeniu lub przedziale wynagrodzenia („widełki”) dla danego stanowiska – obejmującym wszystkie składniki wynagrodzenia (zasadnicze, zmienne, dodatki) oraz inne świadczenia związane z pracą.

Pracodawca nie będzie mógł żądać od kandydata informacji na temat jego dotychczasowego lub obecnego wynagrodzenia w sposób, który może przenosić nierówności płacowe z jednego miejsca pracy do drugiego.

  1. Obowiązki analityczne i sprawozdawcze – czyli raportowanie płac
 

Kolejny etap wdrażania dyrektywy to obowiązek zbierania, analizowania oraz regularnego raportowania struktury wynagrodzeń, który ma on objąć firmy zatrudniające powyżej 100 pracowników.

Zgodnie z dyrektywą, raport o luce płacowej powinien objąć m.in.:

  • informacje o medianowym wynagrodzeniu kobiet i mężczyzn w poszczególnych kategoriach pracowników („tej samej pracy lub pracy o równej wartości”),
  • dane o strukturze wynagrodzeń — zasadnicze składniki oraz dodatkowe, zmienne elementy (premie, bonusy, dodatki) – z podziałem na płeć,
  • procentowy udział kobiet i mężczyzn w grupach zawodowych, na stanowiskach kierowniczych oraz ich udział w różnych kwartylach wynagrodzeń.
 

Jeśli z analizy danych wynikać będzie różnica wynagrodzeń między pracownikami płci żeńskiej i męskiej wynosząca co najmniej 5 % i nie zostanie ona uzasadniona obiektywnymi kryteriami oraz jeśli pracodawca nie zaradził takiej nieuzasadnionej różnicy w wynagrodzeniach w ciągu sześciu miesięcy — koniecznym będzie przeprowadzenie tzw. wspólnej oceny wynagrodzeń.

Warto podkreślić, że obowiązki raportowania są zróżnicowane w zależności od wielkości pracodawcy. Dyrektywa przewiduje ogólne ramy:

  • pracodawcy zatrudniający 250 lub więcej pracowników będą zobowiązani do raportowania rocznego od dnia pierwszego obowiązku, tj. do dnia 7 czerwca 2027 r.
  • pracodawcy zatrudniający od 150 do 249 pracowników raportują zwykle co trzy lata – pierwszy raz do dnia 7 czerwca 2027 r.,
  • Ci, którzy zatrudniają 100–149 pracowników, będą mieli wydłużony czas wejścia w obowiązek – pierwszy raport dopiero do dnia 7 czerwca 2031 r., a następnie co trzy lata.

Dla firm zatrudniających mniej niż 100 pracowników dyrektywa pozostawia możliwość, by ich obowiązki raportowe były wprowadzone przez państwo członkowskie dobrowolnie.

  1. Obowiązki organizacyjne i ochronne – równość w praktyce
 

Dyrektywa wprowadza także zasady, które mają chronić pracowników przed nierównym traktowaniem oraz wspierać uczciwe praktyki w firmie.

Przyjęto, że pracownik będzie miał prawo uzyskać od pracodawcy informacje dotyczące średniego wynagrodzenia kobiet i mężczyzn wykonujących tę samą pracę albo pracę o równej wartości. W praktyce oznacza to, iż pracodawca musi mieć przygotowany mechanizm udostępniania danych – odpowiednich dla danej kategorii pracowników – dotyczących wynagrodzeń w podziale na płeć.

Ponadto, pracownicy powinni mieć dostęp do informacji o kryteriach ustalania wynagrodzeń, awansów i podwyżek, które muszą być obiektywne i neutralne względem płci (np. związane z kwalifikacjami, doświadczeniem, zakresem odpowiedzialności).

Pracodawca ma zagwarantować, że pracownik, który korzysta z prawa dostępu do informacji lub zgłasza podejrzenie nierówności płacowej, nie zostanie potraktowany w sposób negatywny – na przykład poprzez zwolnienie, obniżenie wynagrodzenia, odmowę awansu.

Pracodawcy muszą opracować i stosować wewnętrzne systemy, które umożliwiają ocenę wartości pracy lub stanowiska na podstawie kryteriów neutralnych względem płci. W praktyce może to oznaczać wprowadzenie klasyfikacji stanowisk, opisu zakresu obowiązków, regularnych ocen stanowisk i ich wartości w organizacji, oraz uchwalenie jasnych tabel/widełek wynagrodzeń odpowiadających poszczególnym poziomom.

W przypadku sporu dotyczącego nierównego wynagrodzenia, dyrektywa przewiduje przesunięcie ciężaru dowodu na pracodawcę — to on będzie musiał wykazać, że różnice wynagrodzeń między kobietami i mężczyznami są uzasadnione obiektywnymi i neutralnymi kryteriami. Brak uzasadnienia przez pracodawcę jakie kryteria zastosował, w jaki sposób stanowiska zostały ocenione, jakie wynagrodzenia zostały przyjęte i dlaczego różnice są uzasadnione, może skutkować odszkodowaniem dla pracownika lub sankcjami administracyjnymi przewidzianymi przez państwo członkowskie.

Jak przygotować firmę na jawność wynagrodzeń

Oto, co warto zrobić już teraz:

  1. Audyt i diagnoza obecnej sytuacji
 

Pierwszym krokiem powinno być rzetelne zbadanie struktury wynagrodzeń.

  1. Opracowanie obiektywnych kryteriów wynagradzania
 

Każde stanowisko powinno być oceniane według jasnych i mierzalnych kryteriów, takich jak kompetencje, doświadczenie czy odpowiedzialność.

  1. Polityka wynagradzania i wewnętrzne regulacje
 

Opracowanie spójnej polityki wynagradzania – dokumentu, który określa zasady ustalania płac, ale również wskazuje, w jaki sposób można zgłaszać zastrzeżenia lub zapytania dotyczące wynagrodzenia.

  1. Transparentny system komunikacji płacowej
 

Pracownicy powinni wiedzieć, jak przebiega proces ustalania wynagrodzeń, kto odpowiada za decyzje płacowe i jakie są możliwości odwołania.

  1. Edukacja kadry menedżerskiej
 

Kluczowe jest, aby osoby zarządzające przeszły szkolenia z zakresu nowych regulacji, zasad równego traktowania oraz komunikacji płacowej.

  1. Planowanie raportowania
 

Nawet jeśli obowiązek raportowania płac formalnie jeszcze nie obejmuje danego pracodawcy, warto rozpocząć gromadzenie danych już teraz. Pozwoli to uniknąć chaosu w 2026 roku.

Podsumowanie

Dyrektywa (UE) 2023/970 to nie tylko kolejny unijny obowiązek, ale realna szansa na zbudowanie bardziej sprawiedliwego rynku pracy. Wdrożenie zasad wynikających z dyrektywy może stać się impulsem do uporządkowania polityki płacowej, wzmocnienia zaufania wewnętrznego i poprawy reputacji pracodawcy na rynku pracy.

Autor wpisu:
Magdalena Styczeń
radca prawny | partner